SAĞLIK HİZMETLERİ TEMEL KANUNU
Amaç
Madde 1 – Bu Kanunun amacı; sağlık hizmetleriyle ilgili temel esasları düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 – Bu
Kanun, Milli Savunma Bakanlığı hariç, bütün kamu kurum ve kuruluşları
ile özel hukuk tüzelkişilerini ve gerçek kişileri kapsar.
Temel Esaslar
Madde 3 – Sağlık hizmetleriyle ilgili temel esaslar şunlardır:
a) Sağlık kurum ve kuruluşları yurt sathında eşit, kaliteli ve verimli
hizmet sunacak şekilde Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca, diğer
ilgili bakanlıkların da görüşü alınarak planlanır, koordine edilir, mali
yönden desteklenir ve geliştirilir.
b) Koruyucu sağlık hizmetlerine öncelik verilmek suretiyle kamu ve özel
bütün sağlık kurum ve kuruluşlarının kurulması ve işletilmesinde kaynak
israfı ve atıl kapasiteye yol açılmaksızın gerektiğinde hizmet satın
alınarak kaliteli hizmet arzı ve verimliliği esas alınır. Sağlık ve
Sosyal Yardım Bakanlığı ilgili Bakanlığın muvafakatını alarak, kamu ve
özel bütün sağlık kurum ve kuruluşlarına koruyucu sağlık hizmeti görevi
verir ve bu kurum ve kuruluşların bütün sağlık hizmetlerini denetler.
c) Bütün sağlık kurum ve kuruluşları ile sağlık personelinin ülke
sathında dengeli dağılımı ve yaygınlaştırılması esastır. Sağlık kurum ve
kuruluşlarının kurulması ve işletilmesi bu esas içerisinde Sağlık ve
Sosyal Yardım Bakanlığınca düzenlenir. Bu düzenleme ilgili Bakanlığın
görüşü alınarak yapılır. Gerek görüldüğünde özel sağlık kuruluşlarının
her türlü ücret tarifeleri sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca
onaylanır. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait sağlık kuruluşları veya
sağlık işletmelerinde verilen her türlü hizmetin fiyatları Sağlık ve
Sosyal Yardım Bakanlığınca tespit ve ilan edilir.
d) (Mülga: 31/5/2006-5510/106 md.)
e) Tesis edilecek eğitim, denetim, değerlendirme ve oto kontrol sistemi
ile sağlık kuruluşlarının tespit edilen standart ve esaslar içinde
hizmet vermesi sağlanır.
f) (Değişik: 24/3/2016-6698/30 md.) Herkesin
sağlık durumunun takip edilebilmesi ve sağlık hizmetlerinin daha etkin
ve hızlı şekilde yürütülmesi maksadıyla, Sağlık Bakanlığı ve bağlı
kuruluşlarınca gerekli kayıt ve bildirim sistemi kurulur. Bu sistem,
e-Devlet uygulamalarına uygun olarak elektronik ortamda da
oluşturulabilir. Bu amaçla, Sağlık Bakanğınca, bağlı kuruluşları da
kapsayacak şekilde ülke çapında bilişim sistemi kurulabilir.
g) Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı; sağlık ve yardımcı sağlık
personelinin yurt düzeyinde dengeli dağılımını sağlamak üzere istihdam
planlaması yapar, ülke ihtiyacına uygun nitelikli sağlık personeli
yetiştirilmesi amacıyla hizmet öncesi eğitim programları için
Yükseköğretim Kurulu ile koordinasyonu sağlar. Serbest ya da kamu
kuruluşlarında mesleklerini icra eden sağlık ve yardımcı sağlık
personeline hizmetiçi eğitim yaptırır. Bunu sağlamak amacıyla
üniversitelerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile kamu
kurum ve kuruluşlarının imkanlarından da yararlanır. Hizmetiçi eğitim
programını ne şekilde ve hangi sürelerle yapılacağı Sağlık ve Sosyal
Yardım Bakanlığınca çıkartılacak yönetmelikte tespit edilir.
h) (İptal: Ana.Mah.19.4.1988 tarih ve E. 1987/16, K. 1988/8 sayılı kararıyla.)
i) Sağlık hizmetlerinin yurt çapında istenilen seviyeye ulaştırılması
amacıyla; bakanlıklar seviyesinden en uçtaki hizmet birimine kadar kamu
ve özel sağlık kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları arasında koordinasyon ve işbirliği yapılır. Sağlık kurum ve
kuruluşları coğrafik ve fonksiyonel hizmet alanları, verecekleri
hizmetler, yönetim, hizmet ilişki ve bağlantıları gibi konularda tespit
edilen esaslara uymak ve verilen görevleri yapmakla yükümlüdürler.
Çağdaş tıbbi bilgi ve teknolojinin ülkeye getirilmesi ve teşviki
sağlanır.
j) Vatandaşların hastalıklardan korunma, sağlıklı çevre, beslenme, ana
çocuk sağlığı ve aile planlaması ve benzeri konularda eğitilmeleri ve
takipleri bütün kamu kuruluşlarının sorumluluğu, kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları, özel ve gönüllü kuruluşların işbirliği
içerisinde gerçekleştirilir.
k) Koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde kullanılan
ilaç, aşı, serum ve benzeri biyolojik maddelerin üretiminin ve
kalitesinin teşvik ve temini esas olup, her türlü müstahzar, terkip,
madde, malzeme, farmakope mamülleri, kozmetikler ve bunların üretiminde
kullanılan ham ve yardımcı maddelerin ithal, ihraç, üretim, dağıtım ve
tüketiminin, amaç dışı kullanılmak suretiyle fizik ve psişik bağımlılık
yapan veya yapma ihtimali bulunan madde, ilaç, aşı, serum ve benzeri
biyolojik maddeler ile diğer terkiplerin kontroluna, murakabesine ve
bunların yurt içinde ve yurt dışında ücret karşılığı kalite
kontrollerini yaptırmaya, özel mevzuata göre ruhsatlandırma, izin ve
fiyat verme işlerini yürütmeye Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı
yetkilidir.
Özel mevzuatına göre izin veya ruhsat alınmamış ilaç ve terkiplerin
üretimi, ithali, satışı ile ruhsat veya izin alınmış dahi olsa ilaç ve
terkiplerin bilimsel araştırma amacıyla Sağlık ve Sosyal Yardım
Bakanlığı ve ilgili kişinin rızası olmadan insan üzerinde kullanımı
yasaktır.
l) (Ek: 30/5/1997 - KHK - 572/24 md.)
Engelli çocuk doğumlarının önlenmesi için, gebelik öncesi ve gebelik
döneminde tıbbi ve eğitsel çalışmalar yapılır. Yeni doğan bebeklerin
metabolizma hastalıkları için gerekli olan testlerden geçirilerek risk
taşıyanların belirlenmesine ilişkin tedbirler alınır. (1)
m) (Ek: 1/7/2005-5378/34 md.) Rehabilite
edici tıbbi hizmetlerde kullanılan yardımcı araç ve gereçleri üretmek
amacıyla, kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler
tarafından kurulacak kuruluşların açılış iznini vermeye Sağlık Bakanlığı
yetkilidir. Bu kurum ve kuruluşların açılış izninin verilmesine, üretim
ve personel standardına, işleyiş ve denetimi ile daha önce açılmış olan
kurum ve kuruluşların durumlarına ilişkin esaslar Sağlık Bakanlığınca
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Teşkilatlanma
Madde 4 – Sağlık
ve Sosyal Yardım Bakanlığı 3 üncü maddede sayılan hizmet ve esasları bu
sistem içerisinde gerçekleştirmek üzere ülke çapında teşkilat kurar
veya kurdurabilir.
(İkinci fıkra iptal: Ana. Mah. 19.4.1988 tarih ve E. 1987/16, K. 1988/8 sayılı Kararıyla.)
(1)
25/4/2013 tarihli ve 6462 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle, bu bentte
yer alan “Özürlü” ibaresi “Engelli” şeklinde değiştirilmiştir.
Sağlık İşletmesi
Madde 5 – (Mülga: 11/10/2011-KHK-663/58 md.)
Sağlık İşletmesi ile İlgili Diğer Personel
Madde 6 – (Mülga: 11/10/2011-KHK-663/58 md.)
Sözleşmeli Personel
Madde 7 – (Mülga: 11/10/2011-KHK-663/58 md.)
Tedavi Masraflarının Tahsili
Madde 8 – (Mülga: 11/10/2011-KHK-663/58 md.)
Yönetmelikler
Madde 9 – a) (Mülga: 11/10/2011-KHK-663/58 md.)
b) Hizmet ve ilaç alma, ilgili kurum ve kuruluşlara ait araç,
gereç ve malzemelerin kiralanması, devri, gayrimenkullerin
kiralanması; [(...) (1)] tıbbi araç, gereç ve
malzeme yönünden standardı ile tıbbi araç ve gereçlerin alımında teknik
şartnamelerin ha- zırlanmasındaki kıstasların belirlenmesi; Maliye ve
Gümrük, ilgili Bakanlıklar ve Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca
müştereken,
c) Bütün kamu ve özel sağlık kuruluşlarının tesis, hizmet, personel,
kıstaslarını belirlemeye, sağlık kurum ve kuruluşlarını sınıflandırmaya
ve sınıflarının değiştirilmesine, sağlık kuruluşlarının amaca uygun
olarak teşkilatlanmalarına, sağlık hizmet zinciri oluşturulmasına,
hizmet içi eğitim usul ve esasları ile sağlık kurum ve kuruluşlarının
koordineli çalışma ve hizmet standartlarının tespiti ve denetimi ile bu
Kanunla ilgili diğer hususlar Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca,
çıkarılacak yönetmelikle tespit edilir.
Bazı sağlık personelinin atanması
Ek Madde 1-(Ek:10/7/2003-4924/10 md.; Değişik: 11/10/2011-KHK-663/58 md.)
Kamu kurum ve kuruluşlarının uzman tabip, tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman , tabip, diş tabibi ve eczacı kadro
ve pozisyonlarına yapılacak açıktan atamalar, açıktan atama izni
alınmaksızın mevzuatta öngörülen işlemlerin tamamlanmasından sonra
gerçekleştirilir ve bunların yerleştirilmeleri Sağlık Bakanlığınca
sınavsız ve kura ile yapılır. Kura ile yapılacak atamalara ilişkin usûl
ve esaslar Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.(2)
Tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi, ilgili dalda tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olan profesör, doçent, yardımcı doçent, eğitim görevlisi ve başasistanlar tarafından verilir. Yardımcı doçent ve başasistanların tıpta uzmanlık eğitim verebilmeleri için bu kadrolarda bir yıl çalışmaları şarttır.
Eğitim ve araştırma hastanelerinde eğitim
görevlilerinden biri hastane yöneticisi tarafından bir yıllık süre için
ilgili birimin eğitim sorumlusu olarak görevlendirilir, idarî sorumlusu
ise aynı süreyle ilgili daldaki uzmanlar arasından seçilir. Birimin
eğitim sorumlusuna idarî sorumluluk görevi de verilebilir.
Eğitim görevlisi, başasistan ve asistan kadrolarına açıktan atama izni alınmaksızın ilgili mevzuatı çerçevesinde atama yapılır.
—————————
(1)
Bu bentteki "prim dağıtımının esas ve usulleri ile personelin devrine
ait usul ve esaslar."ibaresi Anayasa Mahkemesinin 19.4.1988 tarihli ve
E.1987/16, K.1988/8 sayılı kararıyla iptal edilmiştir.
(2) 4/7/2012 tarihli ve 6354 sayılı Kanunun 7 nci maddesi ile bu bu fıkrada yer alan “ve tabip” ibaresi “, tabip, diş tabibi ve eczacı” şeklinde değiştirilmiştir.
Başasistan kadrolarına
atamalar, ilgili dalda uzman olan ve meslekî çalışma, bilimsel yayın ve
yabancı dilde yeterliliği bulunan tabip, diş tabipleri ve tıpta
uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar arasından Kurumca yapılacak veya
yaptırılacak meslekî sınavla yapılır.
Profesör veya doçentlerin eğitim ve araştırma hastanelerine eğitim görevlisi olarak
atanmaları, Kurumca yapılacak ilan üzerine müracaat eden adayların
bilimsel çalışmaları ve eğitici nitelikleri değerlendirilerek yapılır.
Adayların bilimsel çalışmalarını ve eğitici niteliklerini değerlendirmek
üzere ilgili uzmanlık alanlarında üç profesör tespit edilir. Bunlar
adaylar hakkındaki mütalaalarını, öncelik sıralaması yaparak ayrı ayrı
bildirir ve bu mütalaalara göre görevlendirme yapılır.
Başasistan
olarak atanma ve yeterlilik kriterleri ile sınavlara ilişkin usûl ve
esaslar Sağlık Bakanlığı tarafından yönetmelik ile düzenlenir.
(Ek fıkra: 4/7/2012-6354/ 7 md.)
Kamu kurum ve kuruluşlarının ve vakıflara ait olanlar da dâhil olmak
üzere yükseköğretim kurumlarının kadro ve pozisyonlarında bulunmayan
profesör ve doçentler; ihtiyaç duyulan alanlarda teorik ve uygulamalı
eğitim ve öğretim ile araştırma faaliyetlerinde bulunmak ve bu
faaliyetlerin gerektirdiği işleri yapmak üzere, Sağlık Bakanlığının
kararıyla eğitim ve araştırma hastanelerinde Maliye Bakanlığının
vizesine bağlı olarak sözleşmeli eğitim görevlisi olarak
çalıştırılabilir. Sözleşmeler, aylık çalışma süresi 80 saati geçmemek
üzere bir yıla kadar yapılabilir. Sözleşmeli eğitim görevlilerine,
yapacakları faaliyetin niteliğine göre yükseköğretim kurumlarında aynı
unvandaki kadrolu öğretim üyeleri için 11/10/1983 tarihli ve 2914 sayılı
Yükseköğretim Personel Kanununun 11 inci maddesinin dördüncü fıkrası
ile unvanlar itibarıyla belirlenen ek ders ücretinin on katına kadar
saatlik sözleşme ücreti ödenebilir. Özellik arz eden faaliyetler için
saatlik sözleşme ücreti, Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık
Bakanlığının kararıyla bir katına kadar artırılabilir. Bu kapsamdaki
sözleşmeli eğitim görevlilerine ödenecek sözleşme ücretinin yıllık
toplam tutarı, ilgili eğitim ve araştırma hastanesinin bir önceki yıl
gerçekleşen personel giderleri toplamının yüzde birini hiçbir şekilde
geçemez. İlgili eğitim ve araştırma hastanesinin teklifi ve Sağlık
Bakanlığının uygun görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca bu oran bir katına
kadar artırılabilir. Bu şekilde artırılan tutar döner sermaye
bütçesinden ödenir. Bu kapsamda çalıştırılan sözleşmeli eğitim
görevlilerine, bu madde uyarınca yapılacak ödeme dışında herhangi bir ad
altında ödeme yapılamaz ve bu kişilere hiçbir idari görev verilemez. Bu
madde uyarınca sözleşmeli eğitim görevlisi çalıştırılmasına ilişkin
usul ve esaslar, bunlara yaptıkları görevlere bağlı olarak ödenecek
saatlik sözleşme ücretlerinin tutarı ile diğer hususlar Maliye Bakanlığı
ve Sağlık Bakanlığınca müştereken belirlenir.
Ek Madde 2- (Ek:14/7/2004-5220/1 md.)
Sağlık
Bakanlığına tahsisli Hazine mülkiyetindeki taşınmazlar ile Sağlık
Bakanlığı kullanımında bulunan diğer taşınmazlardan gerekli
görülenlerin, mülkiyetinin Hazineye bedelsiz devrinden sonra, Sağlık
Bakanlığı ile mutabık kalınarak tahsislerini kaldırmaya ve 1050 sayılı
Muhasebei Umumiye Kanununun 24 üncü maddesine bağlı olmaksızın satmaya
Maliye Bakanı yetkilidir. (1)
__________________
(1) Bu fıkrada yer alan “…
ve 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun 24 üncü maddesine bağlı
olmaksızın satmaya …” ibaresi; “Sağlık Bakanlığı kullanımında bulunan
diğer taşınmazlar” yönünden, Anayasa Mahkemesi’nin 10/12/2011 tarihli ve
28138 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2/6/2009 tarihli ve E.:
2004/85, K.: 2009/69 sayılı Kararı ile iptal edilmiştir.
Satış bedelleri bütçeye gelir kaydedilir. Sağlık kurum ve
kuruluşlarının yapımı, onarımı ve donatımı ile tıbbi araç ve gereçlerin
alımında kullanılmak üzere Sağlık Bakanlığı bütçesine gerekli ödenek
öngörülür.
Bakanlığın kullanımı için şartlı bağış yapan kişilerin taşınmazları
amacına yönelik kullanılmaması halinde kişilere iade edilir.
Ek Madde 3 – (Ek: 21/6/2005 – 5371/1 md.)
İlgili mevzuata göre yurt içinde veya yurt dışında öğrenimlerini
tamamlayarak tabip, uzman tabip ve yan dal uzmanlık eğitimini
tamamlayarak uzman tabip unvanını kazananlar, her eğitimleri için ayrı
ayrı olmak kaydı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından
hazırlanan İlçelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralamasında yer alan;
Altıncı grup ilçe merkezlerine bağlı yerleşim yerlerinde 300,
Beşinci grup ilçe merkezlerine bağlı yerleşim yerleri ile altıncı grup ilçe merkezlerinde 350,
Dördüncü grup ilçe merkezlerine bağlı yerleşim yerleri ile beşinci grup ilçe merkezlerinde 400,
Üçüncü grup ilçe merkezlerine bağlı yerleşim yerleri ile dördüncü grup ilçe merkezlerinde 450,
İkinci grup ilçe merkezlerine bağlı yerleşim yerleri ile üçüncü grup ilçe merkezlerinde 500,
Birinci grup ilçe merkezlerine bağlı yerleşim yerleri ile ikinci grup ilçe merkezlerinde 550,
Birinci grup ilçe merkezlerinde 600,
Gün, Sağlık Bakanlığı veya Sağlık Bakanlığınca uygun görülen Milli
Savunma Bakanlığı ve diğer kuruluşlarda Devlet memuru veya ilgililerin
talebi halinde 10.7.2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanuna tâbi sözleşmeli
sağlık personeli olarak Devlet hizmeti yapmakla yükümlüdürler. Bu
süreler ihtiyaca göre Cumhurbaşkanı kararı ile kısaltılabilir. Sürelerin
hesabında fiilen çalışma esas olup, hafta sonu ve resmi tatil günleri
fiili çalışmadan sayılır. Yıllık, mazeret ve hastalık izinli geçirilen
günler ise yükümlülük süresine ilave edilir. (1)(2)
__________________
(1)
2/1/2017 tarihli ve 680 sayılı KHK’nin 78 inci maddesiyle bu fıkrada
yer alan “Sağlık Bakanlığınca uygun görülen” ibaresinden sonra gelmek
üzere “Milli Savunma Bakanlığı ve” ibaresi eklenmiş, daha sonra bu hüküm
1/2/2018 tarihli ve 7072 sayılı Kanunun 76 ncı maddesiyle aynen kabul
edilerek kanunlaşmıştır.
(2)
2/7/2018 tarihli ve 700 sayılı KHK’nin 106 ncı maddesiyle, bu fıkrada
yer alan “Sağlık Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu” ibaresi
“Cumhurbaşkanı” şeklinde değiştirilmiştir.
Türk Silahlı Kuvvetlerinde (…) (1)
tıp, tıpta uzmanlık veya yan dal uzmanlık öğrenimlerini tamamlayanlar
Devlet hizmeti yükümlülüğüne tâbi değildir. Ancak; Türk Silahlı
Kuvvetlerinde iki yıl görev yapmadan ayrılanlara da bu madde hükümleri
uygulanır. Türk Silahlı Kuvvetleri hariç, herhangi bir kamu kurum veya
kuruluşu adına öğrenim gören personelin bu Kanun hükümleri gereği
yapacağı Devlet hizmeti yükümlülüğü, mecburi hizmet süresinden düşülür.(1)
(Ek fıkra: 31/10/2016-KHK-678/25 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7071/25 md.) Sağlık
Bakanlığı ve Millî Savunma Bakanlığınca müştereken belirlenen yerlerde
askerlik hizmetini yedek subay olarak yerine getirenler, Devlet hizmeti
yükümlülüğünü tamamlamış sayılır.
Ek Madde 4 – (Ek: 21/6/2005 – 5371/1 md.)
Tıp fakülteleri dekanlıkları ve eğitim hastaneleri baştabiplikleri
mezun olan veya uzmanlık ve yan dal uzmanlık öğrenimini tamamlayan tabip
ve uzman tabiplerin isim ve adreslerini onbeş gün içinde Sağlık
Bakanlığına bildirmekle yükümlüdürler. Diploma ve uzmanlık belgelerinin
Sağlık Bakanlığınca tescil işlemlerini müteakip en geç iki ay
içerisinde, Devlet hizmeti yükümlülüğü olan personel, atama yerleri ve
atama işlemine ilişkin süreç internet sayfasında ilân edilir. Bu ilân
tebligat yerine geçer.
Eş durumu ve sağlık mazereti nedeniyle yapılacak atamalar hariç
personelin görev yerleri, tercih hakkı verilmek sureti ile kurayla
belirlenir. (Ek cümle: 2/1/2014-6514/43 md.) Ancak
beşinci ve altıncı grup ilçe merkezlerine bağlı yerleşim yerleri ile
Cumhurbaşkanınca tespit edilecek il merkezi ve il merkezlerine bağlı
yerleşim yerlerinde Devlet hizmeti yükümlülüğünü yerine getirenler,
tekrar Devlet hizmeti yükümlüsü olduklarında istekleri dışında bu
yerlere atanamazlar. Atama sonuçlarının internet sayfasında ilânını
müteakip, gerekli hallerde belgelerini tamamlamak üzere ilgili personele
yirmi gün süre verilir. Devlet hizmeti yükümlülük süresi, personelin
atandığı yerde göreve katılması ile başlar.(İptal dördüncü ve beşinci cümle: Anayasa Mahkemesi’nin 8/12/2011 tarihli ve E.: 2010/113, K.: 2011/164 sayılı Kararı ile.)(…) (2)
Devlet hizmeti yükümlülüğü kapsamındaki personel, bu görevlerini tamamlamadan mesleklerini icra edemezler.
Ek Madde 5 – (Ek: 21/6/2005 – 5371/1 md.)
(Değişik fıkra:15/11/2018-7151/20 md.)
Tabipler, Devlet hizmeti yükümlülüklerine başlamadan veya tamamlamadan
ana dallarda uzmanlık eğitimi yapmak için asistanlık sınavlarına
katılabilir ve uzmanlık eğitimine başlayabilirler. Ancak yan dalda veya
birden fazla uzmanlık dalında eğitim yapmak üzere asistanlık sınavına
girebilmek için Devlet hizmeti yükümlülüğünün tamamlanmasına 9 aydan
daha az bir süre kalmış olması ve uzmanlık eğitimine başlanabilmesi için
de Devlet hizmeti yükümlülüğünün tamamlanması şarttır.
Asistanlık, uzmanlık ve yan dal uzmanlık eğitimi ile askerlikte geçen süreler Devlet hizmeti yükümlülüğünden sayılmaz.
___________________
(1)
Anayasa Mahkemesi’nin 13/3/2006 tarihli ve E: 2006/21, K: 2006/38
sayılı Kararı ile; Ek Madde 3 ün son fıkrasının birinci cümlesinde
yer alan “... veya yurt dışında kendi nam ve hesabına okuyarak
Devletten öğrenci dövizi almadan ...” bölümü ile Ek Madde 6’nın birinci
fıkrasının üçüncü cümlesinin “... veya tabip iken eksik kalan
yükümlülüğünü uzman tabip olarak tamamlama... “ bölümü iptal edilmiştir.
(2)
2/7/2018 tarihli ve 700 sayılı KHK’nin 106 ncı maddesiyle, bu fıkrada
yer alan “Bakanlar Kurulunca” ibaresi “Cumhurbaşkanınca” şeklinde
değiştirilmiştir.
(Ek fıkra: 28/3/2007 – 5614/1 md.) Devlet
hizmeti yükümlülüğünü yapmakta olan personel, bulundukları ilde
sözleşmeli aile hekimi olarak çalışabilirler veya ihtiyaç halinde aile
hekimliği uygulamaları için görevlendirilebilirler. Bu personelin aile
hekimliğinde geçen süreleri Devlet hizmeti yükümlülüğünden sayılır. Aile
hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde bu uygulamadan kaynaklanan
nedenlerle birinci basamak sağlık kuruluşlarında görev yapan Devlet
hizmeti yükümlüsü personelin il içinde görev yeri değiştirilebilir.
Ek Madde 6 – (Ek: 21/6/2005 – 5371/1 md.)
Devlet
hizmeti yükümlülüğünü yapmakta olan personel, mazeret ve zorunlu haller
dışında başka yere atanamaz. Ancak deprem gibi olağanüstü hallerde
geçici olarak bir ayı aşmamak üzere görevlendirilebilir. Mazeret,
zorunluluk halleri (…) (1) gibi nedenlerle başka yere atanan
personelin kalan yükümlülük süreleri, eski ve yeni görev yeri hizmet
sürelerinin oranına göre belirlenir. (1)
Sözleşmeli sağlık personeli olarak Devlet hizmeti yükümlülüklerini
yerine getiren personelden sözleşmesi feshedilenler, yükümlülüklerinin
geri kalan kısmını Devlet memuru olarak tamamlarlar.
Devlet hizmeti yükümlülüğü kapsamında yapılacak atamalar açıktan atama sayısına dahil edilmez.
Devlet memuru veya sözleşmeli sağlık personeli olarak Devlet hizmeti
yükümlülüğünü tamamlayanlar, talepleri halinde sürelerle ilgili
sınırlamalara tâbi olmaksızın ilgili mevzuata göre kurum içi veya
kurumlar arası naklen veya açıktan atamaya hak kazanırlar.
Devlet hizmeti yükümlüsü personel, bu Kanun hükümleri dışında genel hükümlere ve ilgili Kurum mevzuatına tâbidir.
Ek Madde 7- (Ek: 3/7/2005-5396/1 md.; Mülga: 21/2/2013-6428/12 md.) (2)
Mahallî idareler ve birliklerce verilen sağlık hizmetleri
Ek Madde 8 – (Ek: 1/7/2006-5538/11 md.)
Mahallî idare birlikleri, belediyeler ve il özel idarelerinin; doğrudan
kanunla ihdas edilmiş veya kanunların bu kurumlar adına kadro ihdas
etmeye yetki vermiş olduğu makam veya organlar tarafından ihdas edilmiş
olan memur kadrolarına atanmış veya memur norm kadrosuna uygun olarak
22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 36 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası ile 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı
Belediye Kanununun 49 uncu maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca istihdam
edilen sözleşmeli personel eliyle verilen sağlık hizmetleri, resmî
sağlık kuruluşları tarafından verilen sağlık hizmetleri kapsamında kabul
edilir.
___________________
(1)
Anayasa Mahkemesi’nin 13/3/2006 tarihli ve E: 2006/21, K: 2006/38
sayılı Kararı ile; Ek Madde 3 ün son fıkrasının birinci cümlesinde
yer alan “... veya yurt dışında kendi nam ve hesabına okuyarak
Devletten öğrenci dövizi almadan ...” bölümü ile Ek
Madde 6’nın birinci fıkrasının üçüncü cümlesinin “... veya tabip iken
eksik kalan yükümlülüğünü uzman tabip olarak tamamlama... “ bölümü iptal edilmiştir.
(2)
21/2/2013 tarihli ve 6428 sayılı Kanunun 12 nci maddesiyle,
mevzuatta bu maddeye yapılan atıfların 6428 sayılı Kanuna yapılmış
sayılacağı hüküm altına alınmıştır.
Ek Madde 9 – (Ek: 21/1/2010-5947/11 md.; Değişik: 11/10/2011-KHK-663/58 md.; Değişik: 4/7/2012-6354/8 md.) (1)
(Değişik birinci cümle: 20/8/2016-6745/39 md.) Türkiye
Kamu Hastaneleri Kurumuna bağlı sağlık tesisleri ile üniversitelerin
tıp ve diş hekimliği alanında lisans ve uzmanlık eğitimi veren
kurumları; eğitim, araştırma ve sağlık hizmeti sunumu için insan gücü,
mali kaynak, fiziki donanım, bina, tıbbi cihaz ve diğer kaynakları
karşılıklı olarak aşağıdaki usul ve esaslara göre birlikte kullanabilir.
Ancak, büyükşehir olan iller dışındaki
illerde eğitim ve araştırma hizmetleri, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastanesi veya
üniversite sağlık uygulama ve araştırma merkezlerinden yalnızca biri
tarafından verilebilir. Bu illerde Bakanlık ve bağlı kuruluşları ile
üniversiteler, tıp lisans eğitimi ve/veya tıpta uzmanlık eğitimi için
ortak kullanım ve işbirliği yapar. (1)(2)
Birlikte kullanılacak sağlık tesisleri için, Bakanlık ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının uygun görüşü alınarak, Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Başkanı ile üniversite rektörü arasında birlikte kullanım protokolü akdedilir. (1)(2)
(Ek fıkra:15/11/2018-7151/20 md.)Birlikte
kullanıma konu sağlık tesisleri için bu maddede belirtilen esaslar
çerçevesinde birden fazla üniversite ile de protokol yapılabilir.
Birlikte kullanımdaki hastane tarafından üniversitenin tıp fakültesi ve
diş hekimliği fakültesi öğretim elemanları ve bunların kadrosunda
bulunan öğretim elemanı dışındaki diğer personelle, ilgili fakülte
dekanının görüşü alınarak, yürütülecek hizmetlere ilişkin en fazla üç
yıl süreli ayrı ayrı sözleşme imzalanabilir. Bu fakültelerin dışındaki
üniversite personeli ile de rektörün görüşü alınarak sözleşme
yapılabilir. Bu sözleşmelerde, sunulacak hizmetin niteliği, performans
hedefleri ve süresi yer alır. Öğretim elemanlarıyla yapılan
sözleşmelerde mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası eğitim ile bilimsel
çalışmalara ilişkin yetki ve sorumluluklar ayrıca belirtilir. Süresi
biten sözleşmeler yenilenebilir. Sözleşme bitim tarihinden bir ay önce
tarafların aksine yazılı bildirimi yoksa sözleşme kendiliğinden birer
yıllık sürelerle uzar. (Ek fıkra:15/11/2018-7151/20 md.)
Üniversitelerin sağlık uygulama ve araştırma merkezleri ile ağız ve diş
sağlığı uygulama ve araştırma merkezlerinin uygulamaları üniversiteler
tarafından işletilen hastanelerde ve sağlık tesislerinde veyahut
üniversitelerin birlikte kullanım protokolü imzaladığı hastanelerde veya
sağlık tesislerinde yapılabilir. |
Birlikte
kullanımdaki sağlık tesislerinde tıpta uzmanlık ve lisans eğitimleri,
Sağlık Bakanlığı uzmanlık öğrencilerinin eğitimi de dâhil olmak üzere,
ilgili mevzuata göre ilgili fakülte dekanının yetki ve sorumluluğunda
yürütülür. (Ek cümleler: 20/8/2016-6745/39 md.) Dekan,
hastane yöneticisinin görüşünü alarak varsa profesör, yoksa doçent
unvanını haiz öğretim üyelerinden birini, doçent de yoksa yardımcı
doçent veya eğitim görevlilerinden birini eğitim sorumlusu olarak
görevlendirir. Başhekim aynı zamanda üniversite yönünden sağlık uygulama
ve araştırma merkezi müdürü sayılır.Birlikte kullanıma
geçilen sağlık tesisleri, Bakanlığın tâbi olduğu mevzuat uyarınca
işletilir ve tesis, üniversitenin görüşü alınarak Bakanlıkça atanan
başhekim tarafından yönetilir. Birlikte kullanıma geçilen sağlık
tesisinin kamu hastane birliği kapsamında olması hâlinde, o tesise ait
yönetici görevlendirmeleri kamu hastaneleri birliği mevzuatı
çerçevesinde yapılır. (Ek cümle: 2/1/2014-6514/44 md.) Birlikte
kullanımdaki sağlık tesislerinde mesai sonrası hizmetler için 31/5/2006
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanununun 73 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına göre ilave ücret alınmaz.(1)
(Ek fıkra: 20/8/2016-6745/39 md.) Birlikte
kullanıma geçilen sağlık tesislerinin döner sermaye hesapları, sadece
birlikte kullanılan birimlerle sınırlı olmak ve birlikte kullanıma
geçildikten sonraki tasarruflara etkili olmak kaydıyla birleştirilir.
Ancak borcun mevcut bir taşınıra ilişkin olması durumunda protokolün
imza tarihinden önceki borçlar, sağlık tesisinin döner sermaye
bütçesinden karşılanır.
––––––––––––––––––
(1)
20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Kanunun 39 uncu maddesiyle, bu
maddenin birinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “adrese dayalı
nüfus kayıt sistemi sonuçlarına göre toplam il nüfusu 750.000’e kadar
olan” ibaresi “büyükşehir olan iller dışındaki” şeklinde, ikinci
fıkrasında yer alan “il valisi” ibaresi “Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu
Başkanı” şeklinde, üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “tıp
fakültesi” ibaresi “ilgili fakülte” şeklinde değiştirilmiştir.
(2)
1/2/2018 tarihli ve 7078 sayılı Kanunun 189 uncu maddesinin ikinci
fıkrası uyarınca Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu’na yapılmış olan
atıflar Sağlık Bakanlığı’na yapılmış sayılır.
(Ek fıkra: 20/8/2016-6745/39 md.) Birlikte
kullanımdaki sağlık tesisleri ve ilgili birimlerde görevli öğretim
elemanları dâhil tüm personel; ihtiyaç duyulan tıbbi ve bilimsel
danışmanlık, nöbet, konsültasyon ve diğer sağlık hizmetlerini yerine
getirmekle ve bu kapsamda kendilerine yapılan davete icabet etmekle
yükümlüdür. Bu şekilde nöbet tutan öğretim üyelerine de 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 33 üncü maddesi
çerçevesinde ve eğitim görevlisi için belirlenmiş olan gösterge rakamı
üzerinden nöbet ücreti ödenir.
(Değişik fıkra: 2/1/2014-6514/44 md.) 2547
sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (c) fıkrasının (1) numaralı bendinde
sayılan ve ilgili fakültenin temel tıp bilimlerinde görev yapan öğretim
üyesi, öğretim görevlisi ve araştırma görevlisi ile birlikte
kullanımdaki sağlık tesislerinde fiilen görev yapan personele,
üniversite personeli için 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 58 inci maddesinde öngörülen ek ödeme matrahı ve tavan ek
ödeme oranları, Bakanlık ve bağlı kuruluşları personeli için ise
4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları
ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye
Hakkında Kanunun 5 inci maddesinde öngörülen ek ödeme matrahı ve tavan
ek ödeme oranları esas alınarak Bakanlığın tabi olduğu ek ödeme mevzuatı
doğrultusunda ek ödeme yapılır. Üniversite rektörü, rektör
yardımcıları, genel sekreteri, ilgili birimin dekanı ve dekan
yardımcılarına 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesi gereğince yönetici
payı olarak yapılacak ek ödeme, birlikte kullanımdaki sağlık tesisinin
döner sermaye hesabından yapılır.
Birlikte
kullanılan sağlık tesisinde görev yapan personelin disiplin ve tüm
özlük işlemleri kadrosunun bulunduğu kurumun ilgili mevzuatına göre
yürütülür.
Üniversite
tarafından, birlikte kullanılan kurum ve kuruluşlarda görevli
personelin profesör ve doçent kadrolarına atanabilmesi için Bakanlığa ve
bağlı kuruluşlarına ait eğitim görevlisi kadroları da kullanılabilir.
(Değişik fıkra: 20/8/2016-6745/39 md.) Sağlık
Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarının sağlık tesisleri ile üniversitelerin
sağlık bilimleri eğitimi veren birimleri arasında, döner sermayeleri
ayrı olmak suretiyle sağlık hizmeti sunumu, eğitim, araştırma, halk
sağlığını geliştirme ve kurumların diğer faaliyet alanlarında işbirliği
yapılabilir. İşbirliği protokolleri, üniversitenin ve ilgisine göre
Bakanlık birimleri veya bağlı kuruluşlarının teklifi üzerine, Bakanlık
ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının uygun görüşü alınarak vali ile
rektör arasında imzalanır. Üniversitenin sağlık bilimleri alanında
faaliyet gösteren birimlerinde görev yapan öğretim elemanlarından
işbirliği kapsamında Bakanlık ve bağlı kuruluşları sağlık tesislerinde
ya da Bakanlık ve bağlı kuruluşları personelinden üniversitede
çalıştırılacaklar, karşılıklı mutabakat ile protokol eki liste ile
belirlenir.
(Değişik fıkra: 20/8/2016-6745/39 md.) Birlikte
kullanım ve işbirliğine ilişkin usul ve esaslar ile ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde döner sermaye gelirlerinden personele yapılacak
ek ödemelere ilişkin diğer hususlar Maliye Bakanlığının ve Yükseköğretim
Kurulunun uygun görüşü alınarak Sağlık Bakanlığı tarafından çıkarılan
yönetmelikle belirlenir.
Ek Madde 10 – (Ek: 6/4/2011-6225/8 md.)
(Değişik bölüm: 2/1/2014-6514/45 md.)
Herhangi bir tedavi yöntemi veya araçlarının veyahut ruhsat veya izin
alınmış olsa dahi ilaç ve terkiplerinin, tıbbi ve biyolojik ürünler,
bitkisel ürünler, kozmetik ürünler ve hammaddeleri ile tıbbi cihazların
bilimsel araştırma amacıyla insanlar üzerinde kullanılabilmesi için
Sağlık Bakanlığı veya bağlı kuruluşlarından izin alınmasının yanında;
a) Araştırmanın, öncelikle insan dışı deney ortamında veya yeterli sayıda hayvan üzerinde yapılmış olması,
b) İnsan dışı deney ortamında veya hayvanlar üzerinde yapılan deneyler
sonucunda ulaşılan bilimsel verilerin, varılmak istenen hedefe ulaşmak
açısından bunların insan üzerinde de yapılmasını gerekli kılması,
c) Araştırmanın, insan sağlığı üzerinde öngörülebilir zararlı ve kalıcı bir etki bırakmaması,
ç) Araştırma sırasında kişiye insan onuruyla bağdaşmayacak ölçüde acı verici yöntemlerin uygulanmaması,
d) Araştırmayla varılmak istenen amacın, bunun kişiye yüklediği külfete
ve kişinin sağlığı üzerindeki tehlikeye göre daha ağır basması,
e) Üzerinde araştırma yapılacak ilgilinin, araştırmanın mahiyet ve
sonuçları hakkında yeterli bilgilendirmeye dayalı olarak yazılı
rızasının olması ve bu rızanın herhangi bir menfaat teminine bağlı
bulunmaması,
f) Yapılacak araştırmayı ilgili etik kurulun uygun görmesi,
şarttır.
Belirtilen araştırmalar, üzerinde araştırma yapılacak kimselerin
emniyetini sağlamaya ve araştırmanın sağlıklı bir şekilde
yürütülebilmesine, takibine ve gereğinde acil müdahale yapılabilmesine
elverişli ve araştırmanın vasfına uygun personel, teçhizat ve
laboratuvar imkânlarına sahip olan üniversite sağlık uygulama ve
araştırma merkezleri, üniversitelere bağlı onaylanmış
araştırma-geliştirme merkezleri, Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi ve
Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastaneleri tarafından yapılabilir. (Ek cümle: 2/1/2014-6514/45 md.) Bu
merkezler ve hastanelerde yapılan klinik araştırmalara, gereğinde bu
merkezlerin ve hastanelerin koordinatörlüğünde veya idari sorumluluğunda
olmak kaydıyla, belirtilen nitelikleri haiz diğer sağlık kurum ve
kuruluşları da dâhil edilebilir.
Bu araştırmalarda, bireyin hakları ve sağlığının korunması herşeyin üstünde tutulur.
Üzerinde araştırma yapılacak veya yapılan gönüllü, muvafakatini
araştırmanın her aşamasında ve hiçbir şarta bağlı olmaksızın geri
alabilir.
Sigorta teminatı dışında, gönüllülerin araştırmaya iştiraki veya
devamının sağlanması için gönüllüye herhangi bir ikna edici teşvik veya
malî teklifte bulunulamaz. Ancak, gönüllülerin araştırmaya iştiraki ile
ortaya çıkacak masraflar ile sağlıklı gönüllülerin çalışma günü
kaybından doğan gelir azalması araştırma bütçesinde belirtilir ve bu
bütçeden karşılanır.
Araştırma sonucunda elde edilecek bilgilerin yayımlanması durumunda gönüllünün kimlik bilgileri açıklanamaz.
Sağlık Bakanlığı, araştırmanın yürütülmesi sırasında araştırmaya izin
verilirken mevcut şartlardan birinin ortadan kalktığını tespit ederse
klinik araştırmayı derhal durdurur. Bu şartların belirlenen süre
içerisinde yerine getirilmemesi veya yerine getirilmesinin mümkün
olmadığının anlaşılması veyahut gönüllü sağlığının tehlikeye girmesi
hallerinde doğrudan araştırma sonlandırılır.
Sağlık Bakanlığınca, insanlar üzerinde gerçekleştirilecek klinik
araştırmalara katılacak gönüllülerin hakları, sağlık güvenliği ve
esenliğinin korunmasını sağlamak ve klinik araştırmaları etik yönden
değerlendirmek amacıyla etik kurullar; klinik araştırmalarla ilgili
konularda Bakanlığa görüş bildirmek üzere Klinik Araştırmalar Danışma
Kurulu teşkil olunur.
Etik kurullar, en az biri sağlık mesleği mensubu olmayan kişi ve biri
de hukukçu olmak kaydıyla ve üyelerinin çoğunluğu doktora veya tıpta
uzmanlık seviyesinde eğitimli sağlık mesleği mensubu olacak şekilde, en
az yedi ve en çok onbeş üyeden oluşturulur. Etik kurul üyelerinin görev
süresi iki yıldır. Mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya veya
aralıklı olarak beş toplantıya katılmayan üyelerin üyeliği düşer.
Klinik Araştırmalar Danışma Kurulu ise; Sağlık Bakanlığı Müsteşarı veya
uygun göreceği bir Müsteşar yardımcısının başkanlığında tıbbın cerrahi,
dahili ve temel bilimlerinden Bakanlıkça seçilen uzmanlığını almış veya
doktorasını yapmış üçer kişi, birer klinik psikolog ve ilahiyatçı ile
Bakanlık 1. Hukuk Müşaviri veya görevlendireceği bir hukuk müşavirinden
oluşur. Kurul ilk toplantısında kendi üyeleri arasından bir başkan
vekili seçer. İhtiyaç duyulması halinde Kurul ilgili uzmanlardan görüş
alabilir veya Kurula davet ederek dinleyebilir. Seçilen üyelerin görev
süresi iki yıl olup, görev süresi dolan üyeler yeniden seçilebilir.
Mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya veya aralıklı olarak beş
toplantıya katılmayan üyelerin üyeliği düşer.
Etik kurullar ve Klinik Araştırmalar Danışma Kurulu, üye tam sayısının
üçte iki çoğunluğu ile toplanır ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile
karar alır.
İnsanlar üzerinde bilimsel araştırma yapılmasına dair usul ve esaslar,
Klinik Araştırmalar Danışma Kurulunun ve klinik araştırma alanlarına
göre etik kurulların teşkili, görevleri, çalışma usul ve esasları Sağlık
Bakanlığınca çıkartılacak yönetmelikle tespit olunur.
Ek Madde 11 –(Ek: 2/1/2014-6514/46 md.)
Sağlık hizmeti sunumu ile ilgili tüm iş ve işlemler Sağlık Bakanlığınca denetlenir.
Olağanüstü
durumlarda mesleğini icraya yetkili kişilerce acil sağlık hizmeti
ulaşana ve sağlık hizmeti devamlılık arz edene kadar verilecek olan
sağlık hizmeti hariç, ruhsatsız olarak sağlık hizmeti sunan veya
yetkisiz kişilerce sağlık hizmeti verdirenler, bir yıldan üç yıla kadar
hapis ve yirmi bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. Özel
izne tabi hizmet birimlerini Sağlık Bakanlığından izin almaksızın açan
veya buralarda verilecek hizmetleri sunan sağlık kurum ve kuruluşları,
bir önceki aya ait brüt hizmet gelirinin yarısına kadar idari para
cezası ile cezalandırılır.
Bakanlıkça
belirlenen kayıtları uygun şekilde tutmayan veya bildirim zorunluluğunu
yerine getirmeyen sağlık kurum ve kuruluşları iki defa uyarılır.
Uyarıya uymayanlara bir önceki aya ait brüt hizmet gelirinin yüzde biri
kadar idari para cezası verilir.
Sağlık
Bakanlığınca belirlenen acil hastaya müdahale esaslarına; personel,
tıbbi cihaz ve donanım, bina ve hizmet birimleri, malzeme ile ilaç
standartlarına uyulmaması hâllerinde bir önceki aya ait brüt hizmet
gelirinin yüzde beşine kadar idari para cezası uygulanır.
Bu
maddedeki idari para cezasını gerektiren fiillerin bir yıl içinde
tekrarı hâlinde idari para cezaları bir kat artırılarak uygulanır;
üçüncü defa işlenmesinde ise sağlık kurum ve kuruluşunun ilgili
bölümünün veya tamamının faaliyeti on güne kadar durdurulur. Aynı isim
ve sahiplikte birden fazla sağlık kurum ve kuruluşu bulunması hâlinde
idari yaptırımlar sadece ihlalin yapıldığı sağlık kurum ve kuruluşu ile
sınırlı olarak uygulanır.
Bu
maddede belirtilen idari para cezalarını vermeye valiler, faaliyet
durdurma cezasını vermeye Sağlık Bakanlığı yetkilidir. Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, üniversite sağlık uygulama ve
araştırma merkezleri yönünden Yükseköğretim Kurulunun görüşü alınarak
Sağlık Bakanlığınca düzenlenir.
Ek Madde 12 –(Ek: 2/1/2014-6514/47 md.)
Sağlık
kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri sırasında
veya görevleri dolayısıyla işlenen kasten yaralama suçu, 4/12/2004
tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 100 üncü maddesinin
üçüncü fıkrası kapsamında tutuklama nedeni varsayılan suçlardandır.
Özel
sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personel, bu görevleriyle
bağlantılı olarak kendilerine karşı işlenen suçlar bakımından 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun uygulanmasında kamu görevlisi sayılır.
(Ek fıkra:15/11/2018-7151/21 md.)
Sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele karşı görevleri
sebebiyle kasten işlenen suçlardan şüpheli olanlar, kolluk
görevlilerince yakalanır ve gerekli işlemleri yapılarak Cumhuriyet
başsavcılığına sevk edilir. Cumhuriyet savcısı adli işlemleri tekemmül
ettirir. Bu suçların soruşturmasında, kolluk tarafından müşteki, mağdur
veya tanık olan sağlık personelinin ifadeleri işyerlerinde alınır. Bu
fıkra hükmü, özel sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan personele
karşı görevleri sebebiyle kasten işlenen suçlar hakkında da uygulanır.
Ek Madde 13 –(Ek: 2/1/2014-6514/48 md.)
İlkyardım
eğitimlerinde teorik ve uygulamalı sınavlar için katılımcılardan
alınacak sınav ücreti ile sınavlarda görev alan sınav gözetmenlerine
ödenecek ücretler, her yıl Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
Ek Madde 14 –(Ek: 6/2/2014-6518/38 md.)
Ülkemizde
tedavi talebinde bulunan ve bu talepleri Dışişleri Bakanlığı ile Sağlık
Bakanlığı tarafından uygun görülen yılda en fazla dört yüz yabancı
hastanın; 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel
Sağlık Sigortası Kanununun 63 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b),
(c), (d) ve (f) bentleri kapsamında karşılanması mümkün olan giderleri
ile gerektiğinde hastaların kendileri ve en fazla iki kişiyi geçmeyen
refakatçilerinin her biri için günlük olarak (1300) gösterge rakamının
memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutara kadar olan
konaklama giderleri ile gidiş-dönüş olmak üzere yol masrafları Türkiye
Kamu Hastaneleri Kurumu bütçesine bu amaçla konulacak ödenek tutarının
aşılmaması ve tedavinin Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurumları ile
Devlete ait üniversite hastanelerinde yapılmış olması kaydıyla, Türkiye
Kamu Hastaneleri Kurumu tarafından karşılanır.
Ek Madde 15 –(Ek: 20/8/2016-6745/40 md.)
Tıp
ve/veya diş hekimliği fakültesi bulunan ancak sağlık uygulama ve
araştırma merkezi bulunmayan veya sağlık uygulama ve araştırma
merkezinde yeterli kapasite ve eğitim altyapısı bulunmayan vakıf
üniversiteleri; tıp ve diş hekimliğinde lisans eğitimi, tıp, diş
hekimliği ve eczacılıkta uzmanlık eğitimi ile araştırma faaliyetleri
için yeterli kapasite ve eğitim altyapısı bulunan özel hastaneler ile
bütçeleri ayrı olmak şartıyla işbirliği yapabilir. İlgili üniversite ve
özel hastanenin yetkili makamları arasında işbirliği protokolü imzalanır
ve Sağlık Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulunun onayıyla uygulamaya
konulur.
İşbirliği
yapılan özel hastane, üniversite için sağlık uygulama ve araştırma
merkezi kabul edilir. Burada fiilen görev yapacak olan üniversite
öğretim elemanları, ilgili dekan ve hastane yöneticisinin talebi üzerine
rektör tarafından görevlendirilir. Görevlendirilen üniversite
personeline kendi mevzuatı uygulanır. İşbirliği yapılan özel hastane,
öğretim üyelerinin faaliyetleri ve üniversitenin eğitim ve araştırma
işlevleri dışında kendi mevzuatına tabi olmaya devam eder.
Bu
maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Kurulunun
görüşü alınarak Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenir.
Ek Madde 16 –(Ek: 20/8/2016-6745/41 md.)
Yurt
dışında görev yapmakta olan doçent ve profesör unvanına sahip tıp
doktoru akademisyenler Türkiye’de en az 3 yıl süreyle fiilen akademik
kadroda meslek icrasında bulunmak kaydıyla Devlet hizmeti
yükümlülüğünden muaf tutulur.
Ek Madde 17-(Ek: 15/8/2017-KHK-694/85 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7078/81 md.)
Sağlık
Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarına ait sağlık kurum ve kuruluşlarında
görev yapan tabip ve uzman tabipler ile 24/11/2004 tarihli ve 5258
sayılı Aile Hekimliği Kanunu hükümlerine göre istihdam edilen aile
hekimleri, her yıl Bakanlıkça uygun görülmek şartıyla yetmişiki yaşına
kadar çalışabilir.
Geçici Madde 1 – Sağlık
işletmesi uygulamasına geçirilen kuruluşun sağlık ve yardımcı sağlık
personeli ile diğer personeli istekte bulunmaları halinde ve kuruluşun
kabulü şartıyla yeni bir atamaya gerek kalmaksızın sözleşmeli olarak
çalıştırılabilirler. Ancak, memur statüsünden sözleşmeye geçen personel,
istekleri halinde T.C. Emekli Sandığı ile irtibatlandırılırlar.
İlgili sağlık kuruluşunca sözleşme isteği kabul edilmeyen ya da
sözleşme isteminde bulunmayan personel sağlık kuruluşunun talebi ve
kurumlarının uygun görmesi halinde uygun bir kadroya naklolunur. Bu
personel yeni bir kadroya atanıncaya kadar durumlarına uygun işlerde
görevlendirilirler ve eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her
türlü hakları yeni görevlerinde kaldıkları sürece şahıslarına bağlı
olarak saklı tutulur.
Geçici Madde 2 – Döner
sermayesi bulunan ve yeniden teşkilatlandırılması öngörülen sağlık
kuruluşlarının döner sermayesi sağlık işletmesine aktarılır.
Geçici Madde 3 – (Mülga: 31/5/2006-5510/106 md.)
Geçici Madde 4 – (Mülga : 23/5/2000 - 4568/5 md.)
Geçici Madde 5 – Bu
Kanunla ilgili yönetmelikler düzenlenip yürürlüğe konuluncaya kadar, bu
Kanuna aykırı olmayan mevzuat hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Geçici Madde 6 – (Ek: 21/6/2005 – 5371/2 md.)
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte tıp fakültelerinde öğrenim
görenler ile tıpta uzmanlık ve yan dal uzmanlık eğitimi yapmakta olanlar
bu Kanunun ek 3 üncü maddesi hükümlerine göre Devlet hizmeti yapmakla
yükümlüdürler.
Kamu sağlık hizmet işletmelerine ait borçların takibinden vazgeçme
Geçici Madde 7 – (Ek: 1/7/2006-5538/12 md.)
25/10/1984
tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 17 nci maddesinin
(2) numaralı fıkrasının (a) bendi uyarınca katma değer vergisinden muaf
tutulmuş olan kamu kurum ve kuruluşlarına ait sağlık hizmet
işletmelerinin, 1/1/2005 tarihinden önceki dönemlerde kamu kurum ve
kuruluşlarına vermiş oldukları tedavi hizmetlerine ilişkin olarak
düzenledikleri faturalardaki katma değer vergisi tutarında yapılmış olan
fazla ödemeler sebebiyle, kamu kurum ve kuruluşlarınca söz konusu
işletmeler adına borç çıkarılmaz, çıkarılmış borçların takibinden
vazgeçilerek tahsilat işlemine son verilir.
Geçici Madde8 –(Ek: 2/1/2014-6514/49 md.)
Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ek 9 uncu maddeye göre
birlikte kullanımdaki sağlık tesislerinin döner sermayesinden,
üniversite rektörü, rektör yardımcısı, genel sekreteri, ilgili birimin
dekanı, dekan yardımcısı ve öğretim elemanlarına yapılmış ek ödemeler
için borç çıkarılmaz.
Geçici Madde9 –(Ek: 2/1/2014-6514/50 md.)
1/1/2013
tarihinden önce yurt dışında mesleki faaliyette bulunan tabipler ve
tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ve bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce yurt dışında eğitimlerini tamamlayanlar, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde Türkiye’ye
dönmek ve en az üç yıl süreyle Türkiye’de fiilen meslek icrasında
bulunmak şartıyla Devlet hizmeti yükümlülüğünden muaf tutulur.
Geçici Madde10 –(Ek: 20/8/2016-6745/42 md.)
Bu Kanunun ek 15 inci maddesi kapsamındaki usul ve esaslar Sağlık Bakanlığınca üç ay içinde belirlenir.
Bu
maddenin yürürlüğe girmesinden önce vakıf yükseköğretim kurumlarıyla
özel hastaneler arasında yapılmış olup uygulanmakta olan protokoller,
protokollerde belirlenen sürelerin sonuna kadar mevcut hak ve
yükümlülükleri ile geçerlidir.
Geçici Madde11 –(Ek: 20/8/2016-6745/43 md.)
Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce yurt dışında tabiplik veya
tıpta uzmanlık eğitimini tamamlayan tıp doktorları, bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde Türkiye’ye dönmek ve
en az üç yıl süreyle Türkiye’de fiilen meslek icrasında bulunmak
şartıyla Devlet hizmeti yükümlülüğünden muaf tutulur.
Geçici Madde 12- (Ek:15/11/2018-7151/22 md.)
Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ek 9 uncu madde çerçevesinde
birlikte kullanım protokolü yapılmış sağlık tesislerinde çalışacak
üniversite personeli ile bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
üç ay içinde ek 9 uncu maddenin üçüncü fıkrası kapsamında sözleşme
yapılır.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
Madde 10 – Diğer kanunların bu Kanuna aykırı hükümleri yürürlükten kalkar.
Yürürlük
Madde 11 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 12 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
7/5/1987 TARİHLİ VE 3359 SAYILI KANUNA İŞLENEMEYEN HÜKÜMLER
1- 12/3/2008 tarihli ve 5748 sayılı Kanunun Geçici Maddesi:
Geçici Madde 1 –
Sağlık Bakanlığı eğitim ve araştırma hastanelerinde en az altı ay
klinik şefliği veya klinik şef yardımcılığı görevini yürütmüş profesör
ve doçentlerden, bu Kanunun yayımını takip eden bir ay içinde bu
görevlere atanma talebinde bulunanlar, Bakanlık tarafından ilgili
uzmanlık alanlarında tespit edilecek üç profesör veya klinik şefi
tarafından, bilimsel çalışmaları ve eğitimci nitelikleri yönünden
değerlendirilir. Bu değerlendirme sonucunda yeterli bulunanların fiilen
yürüttükleri görevlere ait kadro unvanlarına göre atamaları yapılır.
3359 SAYILI KANUNA EK VE DEĞİŞİKLİK GETİREN MEVZUATIN
YÜRÜRLÜĞE GİRİŞ TARİHLERİNİ GÖSTERİR LİSTE
Değiştiren Kanunun/KHK’nin Numarası | 3359 sayılı Kanunun değişen veya yürürlükten kaldırılan maddeleri | Yürürlüğe Giriş Tarihi |
KHK/572 | – | 6/6/1997 |
4568 | – | 26/5/2000 |
4924 | – | 24/7/2003 |
5220 | Ek Madde 2 | 21/7/2004 |
5335 | 8 | 27/4/2005 |
5371 | Ek Madde 3, 4, 5 ve 6, Geçici Madde 6 | 5/7/2005 |
5378 | 3 | 7/7/2005 |
5396 | Ek Madde 7 | 15/7/2005 |
5413 | Ek Madde 1 | 1/11/2005 |
5538 | Ek Madde 8, Geçici Madde 7 | 12/7/2006 |
5614 | Ek Madde 5 | 4/4/2007 |
5748 | Ek Madde 1, İşlenemeyen Hüküm | 22/3/2008 |
(5754 sayılı Kanun ile değişik) 5510 | 3, Geçici Madde 3 | 1/10/2008 |
5947 | Ek Madde 9 | 30/1/2010 |
6225 | Ek Madde 10 | 26/4/2011 |
KHK/663 | 5, 6, 7, 8, 9, Ek Madde 1, Ek Madde 7,
Ek Madde 9 | 2/11/2011 |
6354 | Ek Madde 1, Ek Madde 9 | 12/7/2012 |
6428 | Ek Madde 7 | 9/3/2013 |
6462 | 3 | 3/5/2013 |
Değiştiren Kanunun/KHK’nin Numarası | 3359 sayılı Kanunun değişen veya yürürlükten kaldırılan maddeleri | Yürürlüğe Giriş Tarihi |
6514 | Ek Madde 4, 9, 10, 11, 12, 13,
Geçici Madde 8, Geçici Madde 9 | 18/1/2014 |
6518 | Ek Madde 14 | 19/2/2014 |
6698 | 3 | 7/4/2016 |
6745 | Ek Madde 9, Ek Madde 15, Ek Madde 16, Geçici Madde 10, Geçici Madde 11 | 7/9/2016 |
KHK/678 | Ek Madde 3 | 22/11/2016 |
KHK/680 | Ek Madde 3 | 6/1/2017 |
KHK/694 | Ek Madde 17 | 25/8/2017 |
7071 | Ek Madde 3 | 8/3/2018 |
7072 | Ek Madde 3 | 8/3/2018 |
7078 | Ek Madde 17 | 8/3/2018 |
KHK/700 | Ek Madde 3,Ek Madde 4 | 24/6/2018
tarihinde birlikte yapılan Türkiye Büyük Millet Meclisi ve
Cumhurbaşkanlığı seçimleri sonucunda Cumhurbaşkanının andiçerek göreve
başladığı tarihte (9/7/2018) |
7151 | Ek Madde 5, Ek Madde 9, Ek Madde 12, Geçici Madde 12 | 5/12/2018 |